2. The Big Five - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu 2. The Big Five - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

2. The Big Five

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Ina

20 Augustus 2006 | Tanzania, Dodoma

Dollars zijn bij de bank niet te krijgen, dus heeft Bas de pinautomaat tot twee keer toe geleegd. Het grootste biljet dat ze hier kennen is 6 euro…reken maar uit als je safari 450 dollar kost; een enorm pakket geld! De chauffeur leek op het eerste gezicht niet bijster slim (hij lachte bij alles wat hij zei, ook als het totaal niet grappig was), maar gaandeweg viel het gelukkig reuze mee. Samen met Tanja en haar vader vertrekken we op een vierdaagse tocht door het Serengetipark en de Ngoro ngoro krater.

De weg naar het startpunt van het Serengetipark was al mooi om te zien. We kwamen langs vele kleine dorpjes en het voelde af en toe als in een film. Op de markt nog even snel vis gekocht en die hing de chauffeur aan de gril voor op de auto (misschien om wat extra geur en smaakstoffen toe te voegen? We weten het nog steeds niet).

Op dag 1 waren we nog onder de indruk van iedere zebra en gazelle die we tegenkwamen, maar toen moest het echte werk nog komen! The Big Five oftewel leeuw, luipaard, olifant, neushoorn en buffel, waren aan het einde van dag 4 allemaal gespot!

Statistiek
--------------------------------------------------------------------------
Aangevallen door dieren: 0 keer
Met gespitste oren in de tent: 3 keer
Lekke band: 1 keer
Aantal sterren: Ontelbaar
Vallende sterren: 2 keer
----------------------------------------------------------------------------

Het was ongelofelijk hoe dichtbij we bij sommige dieren konden komen. Ze geven geen krimp, het is net als of de enorme jeep niet bestaat. Niet alleen de dieren zijn fantastisch om te zien, maar ook de variatie aan landschappen is opmerkelijk. Sommige plekken zijn enorm groen, op andere plekken groeit alleen dor gras of staan bomen.

De tochten waren een avontuur, turen in de verte op zoek naar wilde dieren. Maar ook de nachten waren spannend. Iedere nacht hebben we met gespitste oren in ons kleine brakke tentje gelegen om te luisteren wat voor dieren nu weer over de camping slopen. We denken dat hyena’s en bavianen op zoek waren naar etenswaar en daarbij een aantal tafels omver hebben gegooid. De jagersinstincten van Bas kwamen boven, gelukkig had hij geen speer ;-). De laatste dag liepen er ’s ochtends twee enorme olifanten langs de rand van de camping te grazen! Geweldig!

Opvallend
----------------------------------------------------------------------
- Een vogel die een stukje kip uit de hand van Bas pikt
- Olifanten ’s ochtends op 3 meter van de camping
- De sta-houding van de zebra’s: als een kruis, om zo veilig mogelijk te zijn
- Ons lelijke uitgerekte tentje
- Onze extreem luie kok met oranje petje
-------------------------------------------------------------------------

Sommige landschappen deden me denken aan Bolivia. Lang uitgestrekt, met in de verte bergen. We hebben zelfs fatamorgana’s gezien. Heel raar dat je denkt water te zien in de verte, maar als je dichterbij komt, blijkt het toch echt zand te zijn!

De Ngoro ngoro krater is slechts 17 km breed en lang, maar lijkt een soort mini-ecosysteem. Alles is aanwezig; een zoutmeer, zoetmeer, gras, bos, vlaktes en enorm veel dieren. Leeuwen (op de weg liggend), nijlpaarden (die rondjes draaien in het ondiepe water), een neushoorn (helaas ver weg) en ontelbaar veel zebra’s. Het is mooi om te zien hoe verschillende diersoorten met elkaar samenleven zoals zebra’s & gnoes en bavianen & thomsons.

Wat ik ook niet mag overslaan zijn de sterren en de maan. Zo veel, zo helder en zo mooi! Ik heb zelfs twee keer een wens mogen doen. Het is moeilijk om uit te leggen hoe mooi het was, maar gelukkig heeft Bas enkele briljante foto’s gemaakt, dus hopelijk krijgen jullie daardoor toch een goede indruk!

Tot snel!

Ina

P.S. Lees verhaal 1. It's always better when we're together voor de rest van mijn verblijf in Tanzania!

• 20 Augustus 2006 - 14:34

Betsy:

Indrukken om jaren op te teren! geweldig!

• 20 Augustus 2006 - 18:19

Willem En Els:

Ha die Ina.Je tweede avontuur. Prachtig verslag met een warme achtergrondkleur.de liefde spat er van af. Ik mail je nog. knuffel. Els.

• 21 Augustus 2006 - 07:41

Hellen:

Wat een ervaring zeg, en geweldige foto's (vooral die mini olifantjes)!xhellen

• 22 Augustus 2006 - 14:40

Blin:

WOOOWWW Ien!!!
    Echt wat een indrukwekkende berichten en vooral foto's weer!
    Net als Hellen ben ik ook fan van de olifantjes =)
    Kan niet wachten om je verhalen te horen en andere foto's te zien!

Succes met de intro deze week

liefs
    blin

• 23 Augustus 2006 - 15:16

Monique:

Wow, wat een bijzondere ervaringen! Super leuk ook om nu Bas op foto te zien.

Ik krijg spontaan zin om naar Afrika te gaan. Wie weet, misschien mijn volgende reis :))

Liefs en succes met je studie,
    Monique