Bijna thuis - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Bijna thuis - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Bijna thuis

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Ina

24 Juli 2006 | Peru, Huanchaco

Drie maanden kunnen lang en drie maanden kunnen kort zijn. Het was een onbegaanbare weg, nu is het een prachtige heuvel. Het was een land hier ver vandaan, nu is het Peru.

In het begin was het zwaar en wilde ik niets liever dan naar huis, maar nu ik over 24 uur het vliegtuig in stap, heb ik gemengde gevoelens. Ik kijk uit naar mijn onthaal op Schiphol waar mijn favoriete ouders, mijn favoriete broertjes, mijn favoriete vriendinnetje en mijn favoriete reisgenote op me staan te wachten! Maar er zijn ook dingen die ik enorm zal missen. Het was voor mij uniek om drie maanden lang het ´ik hoef en moet helemaal niets´ gevoel te ervaren. Als ik een beetje van dit gevoel kan vasthouden, is dat mijn mooiste souvenir.

Om mijn reis toch op dezelfde manier te eindigen als te beginnen, hier onder een aantal lijstjes, maar deze keer niet om af te strepen, maar om nooit meer te vergeten!

-------------------------------------------
TOP 3 beste momenten tijdens mijn reis:
1. Aangeschoten ouders via Skype met supergoed nieuws!
1. De aankomst van het pakketje van Bas!
1. De Inca Trail
2. De zoutvlaktes
3. De Colca Canon

Wat ga ik missen:
- Het niets-hoeft-gevoel
- De heerlijkste verse sapjes
- Salsa!

Wat ga ik NIET missen:
- De Peruaanse mannen
- Eieren
- Panfluit en Reggeaton

Wisten jullie dat:
- Er zo veel vrouwelijke politieagenten zijn, omdat mannen zich veel makkelijker laten omkopen!
- Peruanen een afspraak niet zo nauw nemen
- Salsa dansen geweldig is!!
- Je best een gratis etentje kunt versieren (als je je haar los gooit ;-))
- Mas o menos (wat ongeveer betekent) in Peru een veel breder begrip is dan in Chili
- De niet inhalen-borden overal worden genegeerd, ook in de bocht (en rechts inhalen is ook geen probleem)
- Je arm best als knipperlicht kan dienen

- Persoonlijke ruimte een begrip is dat ze hier niet kennen
- Peruanen daarom in de bus het liefst over je heen hangen, op schoot komen zitten of je halve stoel proberen in te pikken
- Op je beurt wachten hier niet bestaat, voordringen is geen probleem
- Je de woorden van een Peruaan niet letterlijk moet nemen. ´Ja natuurlijk hebben we verwarming in de bus!´ best kan betekenen dat je dood vriest

- Ik na dagelijks ongeveer 2 eieren geen ei of omelet meer kan zien
- Ik al drie maanden geen fatsoenlijk bruin brood heb gegeten

- De natuur hier geweldig is!
- De maan en de sterren hier indrukwekkend zijn
- Backpacken heel luxe kan
- Ze hier oorbellen in overvloed hebben; en ik nu ook! :-)

- Bolivia heel goedkoop is en Chili (200 meter verder) heeeel erg duur
- Ik me af vraag hoe dat kan?

- Ze hier de allerlekkerste en allermooiste taarten van de hele wereld hebben
- Ik er regelmatig eentje geproefd heb :-)

- Sommige Peruaanse mannen kleiner zijn dan ik (ja echt!!!!)
- Ze dat compenseren met hun dansskills
- De meeste Peruanen alles behalve trouw zijn
- Veel van die ontrouwe mannen voor hun 20e al een kind verwekken
- Ik onze Nederlandse mannen (en Bas in het bijzonder) daardoor nog meer ben gaan waarderen

- Muziek erg belangrijk is tijdens lange busreizen
- Ik reggeaton nog steeds niet echt kan waarderen (en dat dat een understatement is)
- Thermo-ondergoed en oordopjes geweldig zijn!

- Ik hier mijn plezier in het schrijven hervonden heb

--------------------------------------------
Bedankt voor het lezen en meeleven tijdens mijn reis. Ik heb genoten van jullie reacties en mailtjes! Ik zal proberen ook nog iets van mijn avonturen uit Afrika te laten zien. Nog maar twee weken en dan is het lange wachten eindelijk voorbij! Tot snel allemaal!
--------------------------------------------

In drie maanden tijd heb ik een hoop gezien, gedaan, beseft en geleerd. Peru is een fantastisch land, ik heb vooral genoten van de overweldigende natuur en de geweldige trekkings die ik heb gedaan. Met de Inca Trail en Machu Picchu als absoluut hoogtepunt. Toch heb ik hier ook gemerkt hoeveel ik van ons kleine, overzichtelijke, overgeorganiseerde en platte landje houd èn dat lieve mensen om je heen hebben het allerbelangrijkste is van alles.

Ik heb misschien iets te veel gezond wantrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en discipline, waardoor ik hier soms erg serieus overkwam, maar he! Het heeft me wel gebracht tot waar ik nu ben.

Bijna thuis.

Ina

  • 24 Juli 2006 - 04:15

    Charly:

    Heeee lieverd!!!

    Je zit nu in de bus.. op weg naar Lima, op weg naar huis.

    Bij het lezen van je bericht had ik tranen in mijn ogen. Je hebt alles zo supergoed verwoord. Een schrijfster in hart en nieren... ;)

    Ik heb echt een geweldige tijd met je gehad en het is bizar dat je nu weg bent! Wat ook voor mij betekent dat het er bijna op zit. Net zo´n goed verhaal als jouwe proberen te schrijven, is alles wat mij nog rest.

    Ik heb al een date voor in Lima, dus ook daar hoef ik me geen zorgen over te maken! :) Nee, ik weet ook niet hoe ik het doe en ja, ik zal voortaan echt oogkleppen dragen! Het is gewoon te makkelijk hier!!

    Maar meis... een heeeeele fijne vlucht! Heel veel plezier met alle leuke mensen die je op komen halen (lucky you) en heeeel veeeel plezier in het dan hopelijk zonnige Afrika!!!


    Heeele dikke kus,

    Je op 1-na-favoriete reisjegenootje!! :)


    Charly

  • 24 Juli 2006 - 06:54

    Astrid:

    Lieve Ina,

    Wat een mooi verhaal. Te herkenbaar! En daarom ook voor mij een klein traantje in mijn ogen...
    Ik ben heel erg blij voor je dat je zo'n geweldige tijd hebt gehad. Veel gezien, veel gedaan, veel mensen ontmoet en boven alles heel veel genoten. En één ding weet je heel zeker: hoe mooi het leven in de rest van de wereld ook is, je hebt maar 1 thuis! Geniet ervan!

    Hele dikke kus,
    Astrid.

  • 24 Juli 2006 - 16:13

    Guido:

    Hei favo dochter,

    Hoe moet je reageren op zo'n geweldig slot. Ik (Guido)ben bijna sprakeloos over je laatste geschreven stuk. Natuurlijk niet in het minst vanwege onze gedeelde nummer één positie in de top 3 van jouw beste momenten. Gezien de vrienden die je opgedaan hebt zijn er vast nog wel meer mooie momenten te noemen. We hopen ze (die vrienden) snel een keer te ontmoeten.

    Tot morgen op schiphol

    Guido en Betsy

  • 24 Juli 2006 - 21:09

    Cat:

    Ik kijk er naar uit om je te zien op Schiphol!!

  • 25 Juli 2006 - 11:31

    Emma:

    Hee Ina,

    Ik heb vaker je site gelezen dan een bericht achtergelaten dus bij deze alsnog een bericht.
    Ik heb je site echt met plezier gelezen.

    Dit bericht is echt een mooie afsluiting van je dagboek.
    Vond het heel herkenbaar om te lezen. Kan alleen zeggen dat ik hoop dat je een goede terugreis hebt en geen al te erge cultuurshock meemaakt terug in het (weliswaar warme) kikkerlandje!

    Liefs, Emma

  • 25 Juli 2006 - 13:57

    Suzanne:

    Wat een mooi verhaal!!

    Veel plezier in Nederland!!
    dikke kus!

  • 25 Juli 2006 - 18:03

    Yvonne:

    Lieve Ina,

    Jezus, wat mooi zo'n reis! Nu lekker nagenieten en op naar je mannetje. Veel plezier!

    Liefs, Yvonne.

  • 26 Juli 2006 - 17:07

    Walter:

    niet veel toe te voegen aan bovenstaande reacties :) maar zeer mooi geschreven inderdaad!
    het overgrote deel is té herkenbaar!! hahaha. weemoed naar peru en alle leuke mensen daar, maar ook naar mn eigen thuis en nederland, ... ik deel een hoop van je gevoelens.
    maar das het mooie van reizen, toch!!!!!
    fijne terugreis en tot snel!

  • 28 Juli 2006 - 08:12

    Mariek:

    Hé avonturier! Bevalt het (warme) kikkerlandje weer een beetje? Leuk dat je dankzij deze reis het schrijven weer ziet zitten! Nadat je het zoveelste avontuur (en dan dit keer in Afrika) hebt beleefd, moeten we zeker met zn allen weer wat afspreken. Ben zeer benieuwd naar een live verslag van je belevenissen! Tot gauw, Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huanchaco

Ina
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 65806

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 03 April 2015

Sri Lanka en India

07 Februari 2014 - 21 Maart 2014

Yoga en reizen

02 Februari 2012 - 23 Februari 2012

Strand en backpacken

31 Oktober 2010 - 19 November 2010

Goa, India

26 April 2006 - 25 Juli 2006

Peru, Bolivia en Tanzania

Landen bezocht: