Yoga is for the mind - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Yoga is for the mind - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Yoga is for the mind

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Ina

27 Maart 2015 | India, Rishīkesh

De yogacursus zit er weer op; een kleine drie weken hebben we dagelijks 2-4uur yoga gedaan. De heenreis lijkt alweer heel lang geleden, maar had behoorlijk wat voeten in aarde. De eerste vlucht van Bangalore naar Delhi verliep soepel, de tweede eindigde alleen niet zoals verwacht. We vlogen boven Dehradun maar konden vanwege slecht weer niet landen en keerden na 45 min cirkelen weer terug naar Delhi. Eenmaal geland in Delhi hebben we nog 2uur in t vliegtuig gewacht in de hoop dat we als nog konden vliegen... Helaas bleef het weer te slecht en moesten we het vliegtuig uit. Met veel geluk vonden we 2 andere yogastudenten en samen hebben we een taxi genomen. 8 uur later (!) kwamen we dan eindelijk aan! We konden dezelfde kamer in waar ik vorig jaar verbleef.

De vlucht was gelukkig snel vergeten toen we de volgende ochtend met ongeveer 30 andere internationale studenten op de mat stonden. De lessen van Rajiv zijn doorspekt met theorie, filosofie en behoorlijk wat "Westen-bashen", de lessen van Swati waren meer asana georiënteerd. Het voelde goed om terug te zijn en deze keer te genieten van het lenteweer, ipv de februari-kou én om het deze keer samen te beleven.

Wist je dat:
- een yogales met 7 houdingen in 2 uur nog steeds heeeel erg interessant kan zijn?
- we alle twee even ziek zijn geweest (Tim snotteren, Ina hoesten)?
- de hond van Rajiv en Swati vegetarisch is?
- je voor €3,5 ongeveer 4 kilo verse groenten kunt kopen?
- ik mijn Facebook detox zonder problemen heb volgehouden?

Het huis deelden we met de Rana-familie (Mr en Ms Rana, hun zoon, schoondochter en twee kleinkinderen). Zij verbleven op de begane grond en wij zaten boven met Sara (50, uit de buurt van London) en Rita (29, Portugese die in Amsterdam heeft gewoond). Iedere dag namen we verse groenten mee naar huis, waar onze koks 's avond mee kookten; een simpele doch voedzame maaltijd van rijst, dahl (linzen), twee soorten groenten en verse chappati. De familie heeft een avond voor ons gekookt en wij (onder leiding van Tim) hebben lasagne, pasta en salade voor hen gemaakt. Het huis met een enorm dakterras was fijn, het enige vervelende was de kleinzoon van 18 maanden die aan chronisch gillen leed....en in een huis van voornamelijk marmer snijdt dat door merg en been.

In onze vrije tijd hebben we gelezen, vogels, eekhorentjes, puppies en aapjes gekeken, gesocialised met medestudenten in het enige eetcafe en tukjes gedaan. We zijn een dagje naar de stad geweest en hebben gordijnstof gekocht :-), iemand nog tips voor een naaiatelier/kleermaker in Utrecht? En Tim heeft een wandeltocht gemaakt naar Mussoorie van ongeveer 7 uur lopen!

Wat het meeste blijft hangen van alle lessen is dat yoga zo veel meer is dan alleen fysieke houdingen en dat alles in het teken staat om de geest tot rust te brengen en uiteindelijk verlichting te bereiken. De houdingen zijn een manier om jezelf te leren kennen en ze brengen je lichaam in een staat zodat pranayama (ademhalingstechnieken) mogelijk is. Ook dat brengt alle systemen in je lichaam meer in balans. We hebben meer dan genoeg huiswerk ontvangen en we zijn van plan om een yogakamer in te richten om het oefenen te stimuleren :-).

Nu zijn we aangekomen in Rishikesh, de yogastad van India en de plek waar The Beatles ooit in een ashram hebben gezeten. De komende dagen brengen we hier door, woensdag gaan we naar Haridwar, donderdag naar Delhi zodat we vrijdagochtend het vliegtuig naar huis kunnen nemen. We genieten de komende dagen nog even van de zon en het heerlijke eten en kijken er tegelijkertijd naar uit om de katten weer te knuffelen en iedereen weer te zien!

Tot gauw!

• 27 Maart 2015 - 21:49

Belinda:

Geniet er nog even van daar...kijk er naar uit jullie weer te zien en jullie verhalen te horen!

Xblin