Adem en overdaad - Reisverslag uit Dehradun, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Adem en overdaad - Reisverslag uit Dehradun, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Adem en overdaad

Blijf op de hoogte en volg Ina

25 Februari 2014 | India, Dehradun

Nu de Winterspelen voorbij zijn, breekt hier de zon los! Overdag is het ruim 20 graden, al koelt het 's nachts nog steeds flink af.

Vergezichten en zweet
Een van de hoogtepunten van afgelopen week was een wandeling van 4,5 uur naar Mussoorie, een toeristische trekpleister voor Indiase families. Met een gemengd gezelschap van zeven mensen uit verschillende werelddelen (Costa Rica, Frankrijk, Engels van Indiase afkomst, Zwitsers en in India wonend, Australisch en wonend in Katmandu, Turks en ik) vertrokken we van Old Rajpur naar Mussoorie. Twee honden hebben ons de hele reis vergezeld en gelukkig hebben ze de weg naar huis weer weten te vinden. Onderweg hadden we mooie uitzichten over de bergen, een rivier en wat afgelegen huizen. Toen we ergens gingen zitten om na een steil stuk even uit te puffen, kwam een oudere dame ons water brengen. Dankzij de zon en de inspanning brak het eerste zweet in India me uit!

Warme chocolademelk
Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming was het helaas bewolkt en bleef er weinig van de vergezichten over... De thali, allemaal kleine gerechtjes, smaakte er gelukkig niet minder om. Daarna nog genoten van een heerlijke warme chocolademelk en vervolgens met z'n zevenen in de taxi 30 km weer terug naar huis.

Sturen van de adem
Ik geniet meer en meer van de lessen en de enorme kennis van Rajiv. Deze week gaf hij een presentatie over jantras (vergelijkbaar met mandelas voor de kenners) en de enorme rijke historie en symboliek van de op het eerste gezicht simpele illustraties. Na een van de pranayama lessen, waarin de focus ligt op het sturen van de adem, liep de hele groep high naar huis. De adem is een van de belangrijkste instrumenten om de geest tot rust te brengen en het is opvallend hoe weinig we/ik er van weten. Genoeg inspiratie om thuis mee aan de slag te gaan.

Overdaad
Zondag hebben we met de hele groep genoten van een overdadige lunch in de tuin van de yogaschool en het huis van de docenten. Iedereen had zijn/haar beste outfit aan en het was gezellig om met z'n allen te genieten van de heerlijke Indiase keuken. Helaas waren mijn ingewanden 's nachts zo druk met het verteren van alle kruiden dat ik er wakker van heb gelegen. Dus maandag maar even een detoxdagje ingelast.

Nog wat leuke vermeldingen:
- een foto van mij en twee 18-jarige meisjes in de bus prijkt waarschijnlijk ergens op een Indiase Facebookpagina
- ik heb samen met een Zweedse pastor in opleiding een bezoekje gebracht aan een tempel en met haar een interessant gesprek gevoerd over God
- we een optreden van een groep muzikanten uit Rajastan hebben bijgewoond in een prestigieuze meisjesschool

Nog drie lesdagen om te genieten van de schone lucht hier en dan vlieg ik op zaterdag naar Delhi voor het volgende reisavontuur met Tim. In een week brengen we een bezoek aan Delhi, Varanasi en de Taj Mahal in Agra om vervolgens nog twee weken in Nepal te spenderen.

Tot gauw en wat zonnestralen!
Ina

• 25 Februari 2014 - 07:08

Karin:

Lieve Ien,

Klinkt heerlijk en more to come! Taj mahal en Nepal lijken me prachtig en Delhi zal ook veel echte indiase overweldigende indrukken achter laten. Fijne laatste yogalessen en heel veel plezier met het weerzien van Tim. Liefs!

• 25 Februari 2014 - 07:43

Joyce:

Prachtig!!!!! Super dat je zo aan het genieten bent!!!!!
    Heel veel zonnestralen terug!
    Joyce

• 25 Februari 2014 - 07:45

Hellen:

Klinkt alsof je er met volle teugen ah genieten (en leren) bent!
    Fijn ook dat het overdag daar nu aangenamer is. Fijne dagen nog daar & dan op naar een nieuw avontuur met Tim :-) xx

• 25 Februari 2014 - 17:04

Betsy:

lieve schat, mooi verhaal weer! Je maakt wat mee! en doet blijkbaar ook inspiratie op voor je eigen lessen. Wat wil je nog meer??? iets meer zon en dat Tim en jij elkaar weer zien na 3 weken, denk ik.
    Ben benieuwd naar het sturen van de adem. Ga op 8 maart een ademworkshop van 4 uur volgen.
    We mailen weer.... Hug van Betsy