Loslaten in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Loslaten in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Loslaten in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Ina

10 Maart 2014 | Nepal, Kathmandu

In een week kan veel gebeuren; 4 steden, 3 hotels, 3 treinen, 1 vliegtuig, 1 stoepje en een nieuw plan voor de komende weken.

De heilige rivier
Vanaf Delhi pakten we vorige week maandag de nachttrein naar Varanasi waar we s ochtends vroeg aankwamen. We hebben vooral langs de Ganges gelopen en een boottochtje gemaakt de volgende ochtend. De rivier is ontzettend goor...alle riolen komen er op uit en toch wassen mensen zich in dit heilige water, doen ze er de was en worden er lijken op de kant verbrand. Wanneer je hier gecremeerd wordt, ga je direct naar het Nirwana en wordt je niet opnieuw geboren. Varanasi is een totaal andere ervaring dan Delhi, vooral door alle kleine steegjes waar je overal moet oppassen voor koeienflatsen.

Na twee dagen was het tijd voor het wereldwonder in Agra, de Taj Mahal!

Liefdesverdriet
We hoopten op eenzelfde treinreis als twee nachten ervoor, helaas bleek deze trein iets minder luxe (vooral koud met alle ramen en deuren open..). Toen we in de ochtend in Agra wilden uitstappen, prijkte er een andere naam op het bordje en na het checken van de kaart, bleek dat we pas halverwege waren! Met een vertraging van 5 uur kwamen we rond de middag eindelijk aan. De Taj Mahal is de treinrit gelukkig wel waard. Het immense mausoleum is indrukwekkend en ligt in een prachtige tuin. Een knap staaltje gematerialiseerd liefdesverdriet.

Aan t einde van de dag pakten we weer de trein terug naar Delhi. Eerst bleken we in de verkeerde trein te zijn gestapt, maar gelukkig wel richting Delhi :-). Toen we voor de tweede keer aankwamen in de hoofdstad voelde het al heel vertrouwd. En na een goede nacht slaap was het alweer tijd om afscheid te nemen van India.

Ontspannen Nepal
De vlucht naar Kathmandu verliep volgens plan en eenmaal aangekomen in de hoofdstad van Nepal waren we zo in ons prachtige hotel Tings. De taxirit was al een oase van rust met veeeeel minder getoeter en hectiek dan in India. Tim ontspande zienderogen en noemde Nepal na 2uur al een massage voor zijn zintuigen. Aan t einde van de dag gingen we een snack eten (momo's en pakora's) de toeristische buurt een beetje verkennen tot het fatale afstapje... Mijn voet klapte dubbel, veel pijn en ik kon er niet meer op staan. Direct een taxi naar het hotel gepakt, ijs er op, pootje omhoog en even heel hard huilen; de trekking die we in gedachten hadden was met een misstap gecanceled. De mensen van hotel waren ontzettend lief en behulpzaam en Tim natuurlijk nog het meest.

Loslaten en nieuwe plannen
De volgende ochtend was mijn enkel goed dik en erop staan ging met de zwachtel redelijk. We hebbend onze plannen voor de komende twee weken losgelaten en zijn gaan kijken wat er wel mogelijk is. Gisteren ging het lopen al een stuk soepeler en zijn we met een gids en taxi naar twee mooie plekken in Kathmandu geweest, ik heb een prachtige Thanka (Google maar ;-)) gekocht met de matra Ohm mani padme ohm erop. Vandaag gaan we nog wat sightseeing doen in de stad, morgen laten we onszelf verwennen in een Ayurvedische Spa en voor aankomend weekend hebben we ons opgegeven voor een Boedistische introductiecursus van 3 dagen in Pokhara.

Kortom; we maken het beste van deze situatie en genieten in ieder geval van de relatieve rust van Kathmandu en de ontzettend vriendelijke mensen hier.

Geniet ook van de lente in Nederland!

Liefs Ina

P.s. Foto's volgen, die staan nu vooral op de camera van Tim :-)

• 10 Maart 2014 - 07:28

Belin:

Heeeee Ien en Tim!

Wat een fijne nieuwe plannen!
    Ben ook benieuwd hoe de boeddhistische cursus zal zijn.
    Fijn om zo een beetje mee te kunnen reizen :-)

Lfs
    Belin

• 10 Maart 2014 - 09:01

Gerarda:

Hoi Ina, wat een vervelende gebeurtenis en wat erg als jullie plannen op zo'n manier overhoop worden gegooid, ik kan me je tranen voorstellen. Maar het gewijzigde schema klinkt heel aantrekkelijk.
    Ik bewonder je aanpak, pas goed op jezelf en op elkaar.
    Groeten aan Tim en geniet samen, dikke kus.
    Gerarda

• 10 Maart 2014 - 15:38

Kim:

Hee Ina!
    Wat een avonturen allemaal! Gelukkig had je de yoga al achter de rug...
    Miluse zit nu ook in Pokhara! Leuk hoor, al die ontmoetingen zover van huis.
    Liefs uit het lente-weer!
    Kim

• 11 Maart 2014 - 20:14

Klaas En Gerdie:

Hoi Ina en Tim,
    Wat goed dat jullie in staat zijn te genieten van wat nu mogelijk is en we zijn zeer benieuwd naar het resultaat van de cursus!
    Veel liefs
    Klaas en Gerdie