Boeddha, bier en gooien met verf - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Boeddha, bier en gooien met verf - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Boeddha, bier en gooien met verf

Blijf op de hoogte en volg Ina

17 Maart 2014 | Nepal, Pokhara

Verwennerij
Het voelt alweer lang geleden dat we ons drie uur lang uitgebreid hebben laten masseren in het Ayurvedic Health Home in Kathmandu; wat een verwennerij was dat! Voor 40 euro werden we van top tot teen met olie onder handen genomen en het eindigde met het druppelen van warme olie op het voorhoofd. Met twee vettige relaxte hoofden verlieten we het pand.

De laatste dag in Katmandhu hebben we doorgebracht in een plaats op ongeveer 10 km buiten de stad, het kost ongeveer een uur om daar te komen met de bus... De mooie oude stad van Baktapur was fijn om doorheen te slenteren, koffie te drinken en mooie foto's te maken. Daarna was het tijd voor een laatste heerlijk maaltijd in the Organic Green Cafe, waar we al korting kregen omdat we voor de tweede keer kwamen :-).

Machtige sneeuwtoppen
Donderdagochtend stonden we vroeg op voor een ruim 8uur durende busrit naar Pokhara. Het blijft bijzonder om slechts 200km in zo'n lange tijd door te af te leggen. De wegen zijn niet altijd goed en slingeren door het bergachtige landschap waardoor we wel fantastische uitzichten hadden op machtige sneeuwtoppen en een prachtige rivier.

Zwitserlevengevoel
In Pokhara kregen we het Zwiterserlevengevoel met een biertje aan de rand van een meer met ondergaande zon en de bergen op de achtergrond, dit maakte de schommelde busrit meer dan goed! De volgende ochtend stond Tim vroeg op om vanaf ons balkon de opkomende zon over de bergen te kunnen aanschouwen. (Het comfortabele hotel kostte trouwens slechts 8euro voor ons beiden.) Ik hield mijn ogen nog even dicht... de combinatie van een paar nachten niet zo goed slapen, de busrit en het eerste echte bier in 5 weken hadden mijn lichaam iets verzwakt. Vrijdag heb ik het grootste gedeelte van de dag in bed doorgebracht, maar na een goede nacht slaap was ik er weer!

Compassie en liefde
De introductie van de Boeddistische cursus heb ik aan me voorbij laten gaan, zaterdag en zondag kon ik gelukkig gewoon mee doen. Aan de yogalessen had ik in ieder geval niets gemist...de Nepalese docent sprak nauwelijks Engels en gaf minimale instructies; alles in me wilde de les overnemen, maar ik heb het losgelaten :-). De internationale groep van 14 mensen was ontzettend gezellig en we hadden interessante discussies over de Boeddistische zienswijze. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om het begrip reïncarnatie te bevatten, maar Karma (iedere actie heeft een consequentie) vind ik dan wel weer 'logisch'.

De meditaties van ongeveer 30 minuten per keer waren heel aangenaam en zorgden voor een ontspannen en tegelijkertijd energiek gevoel. Sommige instructies waren makkelijker te volgen dan anderen (voel liefde en compassie voor iedereen bijvoorbeeld).

Kleurrijk festival
Gisteren hebben we ons laten bekogelen met gekleurde verf tijdens het Holi festival (foto's volgen :-)). Het voelde als een combinatie tussen carnaval en een extreem rustige Koninginnedag. Overal lopen kinderen en volwassenen met waterpistolen en gekleurd poeder om iedereen van mooie kleuren te voorzien.

Laatste dagen
Tim is nu buiten aan het klimmen en daarna vertrekken we naar een een dorpje in de buurt bij een kleiner meer waar we nog een dagje gaan vertoeven voordat we weer terug gaan naar Kathmandu voor onze terugvlucht op vrijdag.

Tot heel snel in Nederland!

Ina

• 17 Maart 2014 - 10:15

Betsy:

Hoi Ina en Tim, we kregen vanmorgen al foto's binnen van jullie mooi gekleurde gezichten. Wat een relaxtheid spreekt er uit al die verhalen. Alles loopt zoals het loopt en niet alles is even geweldig, maar het is goed. Een busreis van 8 uur, geen probleem; een dagje wat minder energie dan wat meer slaap en je bént er weer.Veel plezier de laatste dagen in Kathmandu en een goede terugvlucht!! Horen het wel als jullie geland bent.
    Hug van Betsy