Spicy and sweet - Reisverslag uit Dehradun, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu Spicy and sweet - Reisverslag uit Dehradun, India van Ina Heijnen - WaarBenJij.nu

Spicy and sweet

Blijf op de hoogte en volg Ina

18 Februari 2014 | India, Dehradun

Een leeswijzer: het eerste gedeelte gaat vooral over de yogacursus, verhalen over heerlijk eten en shoppen in deel 2 :-).

Pittige details
De eerste volle yogaweek zit er op: de lessen zijn over het algemeen pittig en ze duren 1,5 tot 2,5u per les en soms twee op een dag. Het gaat niet zo zeer om het leren van nieuwe asanas (houdingen), maar meer om het aanpassen van details en alle consequenties ervaren. Voor de yogi's onder de lezers een voorbeeld: wat gebeurt er wanneer je in trikonasana staat en je tenen van de voorste voet op tilt? Waar verandert er iets in je lichaam? Daarnaast proberen Rajiv en Swati de achtergrond van yoga uit te leggen. Vooral Rajiv komt met prachtige metaforen om ingewikkelde onderwerpen uit te leggen, zijn schreeuwende stem neem ik daarbij maar voor lief.

Suiker shoppen
Tussen de lessen door en op onze vrije dagen gaan mijn medestudenten en ik op pad. Vorige week zijn we met een aantal mensen naar een tempel/klooster geweest en we zijn een middag gaan shoppen. Bij Kumar Sweetshop verkopen ze een enorme hoeveelheid zoetigheid en ze hebben er meer personeel achter de balie staan dan klanten er voor. Voor 35 roepie (minder dan 50 cent) heb je een bakje met hapjes waar de tanden van uit je mond vallen. Heb ook een Indiase outfit gekocht (zie de oranje/zwarte outfit op de foto), natuurlijk ook hier in de uitverkoop ;-).

Het weer lijkt gelukkig wat warmer te worden, vorige week kwam het twee dagen met bakken uit de hemel... En zonder verwarming was mijn bed de enige plek waar het warm was... Komende week kan ik hopelijk wat lagen afpellen.

Women empowerment
Maandag zijn we met alle yogastudenten naar een women empowerment centre en school geweest. Dit mooie initiatief is opgezet door meneer Swami (ja zo heet hij echt) en wordt gerund door vrijwilligers. Na een heerlijke lunch, het beste eten tot nu toe (zie de foto), werden we rondgeleid. De vrouwen krijgen een opleiding en leren allerlei quilt producten te maken. Ze doen dit in self help groepen van 10 vrouwen, inclusief microkrediet etc. Hun kinderen gaan ondertussen naar school en krijgen erg goed onderwijs. We hebben hen wat dingen verteld over de landen waar we vandaan komen, en qua topografie wisten die kids soms meer dan ik. Uiteraard ben ik niet vertrokken zonder iets te kopen in de giftshop en een donatie te doen.

Nog wat weetjes:
- ik al 11 dagen geen koffie heb gedronken, maar wel al 11 keer dahl heb gegeten
- er vliegen hier de mooiste vogeltjes rond
- bij de groenteboer krijg je geen plastic zakjes meer om het milieu te sparen, tegelijkertijd wordt al het huisvuil letterlijk over de schutting gegooid...
- boeken hier spotgoedkoop zijn en ik ze naar NL ga laten versturen
- het nog 11 nachtjes slapen is voordat Tim me op t vliegveld van Delhi staat op te wachten :-).

We gaan zo naar een muzikaal optreden kijken in een school in Dehradun, dus volgende week weer een nieuw verhaal!

Ina

• 18 Februari 2014 - 07:22

Karin:

Lieve Ien,

Goed bezig!! Hopen op snel wat mooier weer. Hier alles zn gangetje. Liefs!

• 18 Februari 2014 - 07:32

Malou:

Heerlijk Ien! Hier lijkt het lente te worden..toch hoop ik op een strenge winter, haha. Veel plezier nog!!

• 18 Februari 2014 - 17:00

Gerarda:

Geweldig Ina, leuke foto's ook.
    Mooie outfit heb je gekocht.
    Nu op naar 't mooie weer en bijna naar Tim :-)
    ENJOY
    Gerarda

• 19 Februari 2014 - 16:23

Belinda:

Hoi Sweetie!
    Oeh lijkt me super leuk om te zien hoe ze die quiltproducten maken! Met al die mooie stoffen die je daar hebt!
    Leuk je verhaal te lezen en om je foto's te zien!

Liefs
    Belin